Elsas Nacht(b)revier



Francois Gérard: St. Térèse d'Avila



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Aktuelle Veröffentlichungen

"Ökumene mit Herzblut" - Besuch bei der griechisch-orthodoxen Gemeinde in MA-Luzenberg. In: Die Tagespost vom 8.9.2016.

"Eine orthdoxe Insel im Schwarzwald" - Auftakt zur Sommerserie Orthodoxie in Deutschland. Besuch bei der russisch-orthodoxen Gemeinde in Baden Baden. In: Die Tagespost vom 18. August 2016

"Die, welche uns den Gott des Todes predigen wollen" - Übersetzung eines Blogartikels von Kardinal Duka aus dem Tschechischen. In: Die Tagespost vom 13. August 2016

"Konvertiten" In: Die Tagespost vom 26. Juli 2016

"Teresa von Avila: Es gibt keinen Grund". In: Die Tagespost vom 23. Juni 2016

Rezension "Johannes Gschwind: Die Madonna mit dem geneigten Haupt". In: Die Tagespost vom 28. April 2016

Rezension "Peter Dyckhoff: Die Gottesmutter mit den drei Händen". In: Die Tagespost vom 21. April 2016

"Jacobus Voragine und seine Legenda Aurea Ausgabe lateinisch-deutsch". In: Die Tagespost vom 24. März 2016

"Ignatius jenseits von Legende und Vorurteil. Der Bericht des Pilgers und die Ignatius-Biografie von Pierre Emonet". In: Die Tagespost vom 19. Januar 2016

"Schicksalhafte Lektüre Die Taufkirche von Edith Stein in Bergzabern, wo ihr Weg der Heiligkeit begann" In: Vatican-Magazin Januar 2016

"Selbst ein Stein würde bersten. Interview mit Karam Alyas, Flüchtling aus Nordirak." In: Die Tagespost vom 4. Dezember 2015

"Am Ursprung eines stabilen Kerneuropa Gisela von Bayern und Stefan von Ungarn: Ein heiliges Paar, das zu Staatsgründern wurde" In: Vatican-Magazin Dezember 2015

"Hier wird nach Wahrheit gesucht. Ein Interview mit dem Konvertiten, Kampfkünstler und Schauspieler Michel Ruge." In: Die Tagespost vom 13. November 2015

"Leibhaftig, nicht als Symbol? Ein ungeschickter Priester: Das Blutwunder von Walldürn und die elf „Veroniken“ - In: Vatican-Magazin November 2015

"Martha und Maria in einer Person. Elisabeth Münzebrocks Porträt der Teresa von Avila" In: Die Tagespost vom 14.Oktober 2015

"Das Meisterwerk: Mann und Frau, die einander lieben." Zur Heiligsprechung der Eltern der hl. Thérèse von Lisieux. In: Vatican-Magazin Oktober 2015

"Glückssucher, Gelehrter und Vorbild. Ein gelungenes Porträt des heiligen Augustinus. In: Die Tagespost vom 27. August 2015"

"Hervorragende Brückenbauer. Ein Interview mit Simon Jacob, ZOCD u. Initiator des Project Peacemaker" In: Die Tagespost vom 21. August 2015

"Eine Tugend für Kämpfernaturen: Johannes Stöhr und die Tugend der Geduld." In: Die Tagespost vom 27.Juli 2015

"Wachen und Beten für die Welt. Ein Besuch bei den Trappistinnen auf dem pfälzischen Donnersberg." In: Die Tagespost vom 17. Juni 2015

"Ein Apostel der Armen: Der selige Paul Josef Nardini und seine Grabkapelle in Pirmasens" In: Vatican-Magazin Juni-Juli 2015

"Von der Tänzerin zur Ordensschwester. Irmgard Fides Behrendt Flucht aus dem Osten." In: Die Tagespost vom 8. Mai 2015

"Es ist eine simple Sache, zu lieben. Interview mit Torsten Hartung zu seiner Konversion." In: Die Tagespost vom 8. April 2015

"Meine Mutter stirbt an ALS" In: Christ und Welt - Beilage der "ZEIT", Ausgabe 17-2015

"Don Bosco und Maria Mazzarello" In: Vatican-Magazin April 2015

"Eine profunde Menschenkennerin. Zum dritten Band der Briefe Teresas von Avila" In: Die Tagespost vom 1. April 2015

"Katholisches Welttheater. Paul Claudel: Der seidene Schuh" In: Die Tagespost vom 19. März 2015

"Einbruch des Übernatürlichen. Michail Bulgakov: Der Meister und Margarita" In: Die Tagespost vom 7. März 2015

"Ganz Ohr für die Stimme des Herrn. Ein Kartäuser: Die Große Stille" In: Die Tagespost vom 3. März 2015

"An der Hand der großen Teresa". Eine Auswahl von Internetseiten zum 500. Geburtstag T. von Avilas. In: Die Tagespost vom 17. Februar 2015.

"Vom Krieg zum Frieden. Wie das Gefängnis für Torsten Hartung zum Tor der Gnade wurde." In: Die Tagespost vom 10. Februar 2015 (Buchbesprechung)

"Das Leben Jesu betrachten Ein Gespräch mit Pater Norbert Lauinger SAC vom Apostolatshaus in Hofstetten" In: Die Tagespost vom 31. Januar 2015

"Das Gebet ist die Drehscheibe des Christseins- Das Lebensbuch des heiligen Theophan des Einsiedlers bietet Einblick in den geistlichen Reichtum der Orthodoxie" In: Die Tagespost vom 27. Januar 2015

"Digitale Karte des Ordenslebens - Das „Jahr der Orden“ im Internet und den sozialen Medien" In: Die Tagespost vom 27. Januar 2015

"Eine Katakombenheilige im Exil Das Weinstädchen Morro d‘Alba in den Marken mit den Gebeinen der römischen Märtyrerin Teleucania." In: Vatican-Magazin Januar 2015

"Starke Frauen - Wenn Widerstand gegen herrschende Strukturen zur geistlichen Pflicht wird. Prophetinnen und Mahnerinnen in der Kirche." In: Die Tagespost vom 16. Dezember 2014

Auf Columbans Spuren. Eine unkonventionelle Pilgerreise." In: Die Tagespost vom 13. Dezember 2014

"Geistliche Paare: Der heilige Paulinus von Nola und seine Therasia" In: Vatican-Magazin Dezember 2014

"Die zeitlose Kunst des Sterbens. Nicht nur Hospizhelfer werden Peter Dyckhoffs Betrachtungen schätzen." In: Die Tagespost vom 20. November 2014

"Mystikerin des Apostolats. Mit Teresa von Avila Zugänge zur Spiritualität der Unbeschuhten Karmeliten finden" In: Die Tagespost vom 14.Oktober 2014

"Was die Mumien erzählen. Die Bruderschaft vom guten Tod und die Chiesa dei Morti in Urbania" In: Vatican-Magazin November 2014

"Teresa von Ávila und Johannes vom Kreuz. Die unbeschuhte Reformerin und ihr Vater, der „doctor mysticus“" In: Vatican-Magazin Oktober 2014

"Gottvertrauen als Balsam und Ansporn. Carlo Maria Martinis spirituelles Vermächtnis" In: Die Tagespost vom 4. September 2014

"Unter den Märtyrern der Gegenwart. Soon Ok Lee hat die Haft in einem nordkoreanischen Straflager überlebt und zum christlichen Glauben gefunden." In: Die Tagespost vom 16. August 2014

"Zeugen monastischer Kultur. Seit 20 Jahren gibt es das Netz cluniazensischer Stätten im Schwarzwald." In: Die Tagespost vom 17. Juli 2014

"Franziskus-Effekt in Umbrien. Steigende Pilgerzahlen in Assisi und eine Friedensmission im Heiligen Land." In: Die Tagespost vom 12. Juni 2014

"Im Bunker fing alles an. Franco de Battaglia schildert die Anfänge der Fokolarbewegung." In: Die Tagespost vom 5. Juni 2014

"Eine Oase der Stille-nicht nur für Zweifler. Zum 850. Todestag der hl. Elisabeth von Schönau" In: Vatican-Magazin Juni_Juli 2014

"Sie zum Lächeln zu bringen wird unser aller Lieblingsbeschäftigung" Buchbesprechung Sandra Roth: Lotta Wundertüte. In: Die Tagespost vom 24. Mai 2014

"Gelungene Ouvertüre. Der Postulator Johannes Pauls II. hat eine lesenswerte Papstbiografie vorgelegt." In: Die Tagespost vom 24. April 2014

"Kloster Wittichen und die selige Luitgard" in: Vatican-Magazin Mai 2014

"Clemens Brentano und die selige Anna Katharina Emmerick" in: Vatican-Magazin April 2014.

"Wohltuend für Seele, Geist und Körper Der heilige Ulrich von Zell und sein „durch Wunder berühmtes Grab“ im Schwarzwald" In: Vatican-Magazin März 2014

"Spiritualität der Heiligen. Bischof Paul-Werner Scheele stellt Glaubenszeugen aus allen Zeiten vor." In: Die Tagespost vom 27. Februar 2014

"Hinaus in die Randgebiete der menschlichen Existenz. Der hl. Vinzenz von Paul und die heilige Louise de Marillac." In: Vatican-Magazin Februar 2014.

"Blind geboren - Doch dann geschah das Wunder. In jener Zeit, als das Christentum aufzublühen begann: Die heilige Odilie auf dem Mont Sainte-Odile im Elsass." In:Vatican-Magazin Januar 2014.

"Römische Geschichte einmal anders." Rezension zu Ulrich Nersingers Buch "Die Gendarmen des Papstes." In: Die Tagespost vom 7. Januar 2014

"Die Bärin wies den Weg. Die heilige Richardis und Unsere liebe Frau in der Krypta in Andlau." In: Vatican-Magazin Dezember 2013

"Schatten auf der Soldatenseele". In: Die Tagespost vom 3. Dezember 2013

"Über den Brenner nach Rom. Ein neuer Pilgerführer mit Etappenheiligen." In: Die Tagespost vom 28.10.2013

"Eine neue Idee von Liebe - Der Troubadour Jaufré Rudel und seine ferne Prinzessin." In: Vatican-Magazin Oktober 2013

"Zeigen, dass sie ein Werkzeug Gottes war. Die Neuausgabe der Vita der heiligen Hildegard." In: Die Tagespost vom 17. September 2013.

"Licht ihres Volkes und ihrer Zeit". Die Lektüre ihrer Briefe eignet sich in besonderer Weise, um die hochbegabte Menschenführerin Hildegard von Bingen kennenzulernen. In: Die Tagespost vom 17. September 2013

"Eine Art intensivierte Straßenpastoral" - ein Gespräch zum Jahr des Glaubens mit dem Augustiner-Chorherrn und Bloggerkollegen Hw. Alipius Müller. In: Die Tagespost vom 24. August 2013

"Das flammende Siegel des hl. Ignatius. Die Eremo delle Carceri bei Assisi" In: Vatican-Magazin August-September 2013

"Mehr als exotische Aussteiger. Ein Buch gibt Einblicke in das Leben moderner Eremiten." In: Die Tagespost vom 11. Juli 2013

"Geistliche Vitaminspritzen. Gesammelte Johannes-Perlen aus einem reichen Leben." In: Die Tagespost vom 4. Juli 2013

"Das entflammte Herz. Die Ewigkeit als Maß: Franz von Sales und Johanna Franziska von Chantal." In: Vatican-Magazin Juli 2013

"Und Christus berührte das kranke Bein. Wie der heilige Pellegrino von Forlì zum Patron der Krebskranken wurde." In: Vatican-Magazin Juni 2013

"Ida Friederike Görres und Joseph Ratzinger - die tapfere Kirschblüte und ihr Prophet in Israel." In: Vatican-Magazin Mai 2013

"Kein Maß kennt die Liebe" - über die Gemeinschaft der Barmherzigen Schwestern und das Jubiläumsjahr in Kloster Hegne. In: Die Tagepost vom 20. April 2013.

"Liebe, Wahrheit, Schönheit-das gesamte Pontifikat Benedikts XVI." - Die Buchbesprechung zu A. Kisslers Buch "Papst im Widerspruch." Online hier.

"Zuversicht statt Zweifel. Bologna und die heilige Katharina."In: Die Tagespost vom 13. April 2013

"Und in dir wird man einst die Herrlichkeit Gottes sehen" über die heilige Katharina von Bologna. In: Vatican-Magazin März-April 2013

"Schutzschirm für die Gemeinschaft. Christoph Müllers Einführung in die Benediktsregel" In: Die Tagespost vom 7. März 2013

"Fritz und Resl: Gottes Kampfsau und Jesu Seherin" In: Vatican-Magazin Februar 2013 anlässlich des 130. Geburtstags von Fritz Michael Gerlich.

"Jakub Deml-Traumprosa, die vom Jenseits erzählt" In: Die Tagespost vom 9. Februar 2013

"Der Tod ist nicht relativ" In: Die Tagespost vom 7. Februar 2013

"In heiligen Sphären. Mensch und Welt lassen sich nicht entsakralisieren" In: Die Tagespost vom 5. Februar 2013

"Die tapfere Heilige, die nicht sterben wollte Die Märtyrerin Cristina und das Blutwunder von Bolsena." In: Vatican-Magazin Januar 2013

"Alles andere als Rettungsroutine. Aus den Schätzen der Kirche schöpfen: Warum Beichte und Ablass ein Comeback verdient haben." In: Die Tagespost vom 22.12.2012.

"Leitsterne auf dem Glaubensweg. Katholische Großeltern spielen eine wichtige Rolle bei der Neuevangelisierung." In: Die Tagespost vom 22.12.2012.

"Das Netz der virtuellen Ewigkeit.Tod und Gedenken im Internet." In: Die Tagespost vom 29. November 2012.

"Der Friede auf Erden fängt zwischen Männern und Frauen an. Marias "Fiat" und Josefs "Serviam". Engel führten sie zum außergewöhnlichsten Ehebund der Weltgeschichte. In: Vatican-Magazin Dezember 2012.

"Der Marathon-Mann" - mein Porträt von S. E. Bischof Tebartz-van Elst. In: Vatican-Magazin Dezember 2012.

"Versperrter Himmel, öffne dich!" Über die Wallfahrt der totgeborenen Kinder zu Unserer lieben Frau von Avioth. In Vatican-Magazin November 2012.

"Ein französischer Vorläufer des heiligen Franziskus - zum 800. Todestag des Hl. Felix von Valois." In: Die Tagespost vom 3. November 2012

"Die Macht der Mystikerinnen" anlässlich der Heiligsprechung von Anna Schäffer. In: Die Tagespost vom 20. Oktober 2012

"Was für eine Frau!" Zur Vereinnahmung der hl. Hildegard von Esoterikerin und Feministinnen. In: Die Tagespost vom 9. Oktober 2012

Über den Kapuzinerpater Martin von Cochem zu seinem 300. Todestag. In: Die Tagespost vom 29. September 2012

"Die Kirche-ein Krimi?" in: Die Tagespost vom 30. August 2012.

"Wieder gefragt: Exorzismus!" in: PUR-Magazin September 2012

"Mir ist das Brevier wichtig geworden!" Ein Interview mit dem evang. Pfarrer Andreas Theurer, der in die katholische Kirche eintreten wird. In: Die Tagespost vom 14. August 2012

"Im Vorhof des Himmels" Die hl. Edith Stein und ihr Seelenführer, der Erzabt von Beuron. In: Vatican-Magazin August-September 2012

"Durch Gottes Gnade ein Kind der Kirche" - Edith Stein, Erzabt Raphael Walzer von Beuron und die Enzyklika Mit brennender Sorge. In: Die Tagespost vom 9. August 2012.

Der Cammino di San Francesco-Heiligtümer im Rieti-Tal. In: PUR-Magazin Juli.

Die Opfer der Bundeswehr. Mein Interview mit dem Afghanistan-Veteranen R. Sedlatzek-Müller. In: Die Tagespost, Ausgabe vom 14. Juni 2012

"Mehr als Dinkel und Kräuter: Ein Kernkraftwerk des Heiligen Geistes - die hl. Hildegard von Bingen" In. Vatican-Magazin Juni-Juli 2012

"Wie eine lodernde Feuersäule Die heilige Veronika Giuliani" In: Vatican-Magazin Mai 2012

"Die Vollblutfrau, die den Erlöser liebte: Kronzeugin des Osterereignisses: Die Geschichte von Jesus und Maria Magdalena." In: Vatican-Magazin April 2012

"Ich fühle mich als Frau in der Kirche nicht diskriminiert" Ein Interview mit mir von Petra Lorleberg für kath.net

"Die virtuelle Engelsburg hat standgehalten" in: Die Tagespost vom 22. März 2012

"Die Sowjets traten, rissen, schlugen, brannten - aber immer wieder haben die Litauer ihren Kreuzeshügel aufgebaut". In: Vatican-Magazin März 2012

"Katholische Bloggerszene stiftet Ehe" Interview mit Phil und Hedda in: Die Tagespost vom 13.März 2012

Und Du wirst mal Kardinal!" Prags Erzbischof verkörpert das Durchhaltevermögen der tschechischen Christen. In: Die Tagespost vom 18. Februar 2012

"Wo Liebe ist, ist Eifersucht nicht weit: Alfons Maria de Liguori und Schwester Maria Celeste Crostarosa, Gründer des Redemptoristenordens". In: Vatican-Magazin Ausgabe Februar 2012

Neue Kolumne über geistliche Paare: "Mann-Frau-Miteinander-Kirchesein" In: Vatican-Magazin Ausgabe Januar 2012

Unsagbar kostbare Göttlichkeit - Gold, Weihrauch und Myrrhe: Die Gaben der Heiligen Drei Könige. In: Die Tagespost vom 5. Januar 2012

"Wo die Pforten des Himmels offen sind. Loreto in den italienischen Marken". In: Vatican-Magazin Dezember 2011

"Ein Schatz, der fast zu groß für diesen Erdball ist". In: Liebesbriefe für die Kirche. Hrsg. Noe, Biermeyer-Knapp. Bestellbar hier.

Der Papst meines Lebens - Vatican-Magazin spezial zum Papstbesuch

Norcia - der Geburtsort des heiligen Benedikt: "Als sich der Erdkreis verfinstert hatte" In: Vatican-Magazin August-September 2011

In englischer Übersetzung online hier: When the world had darkened<

Der Vatikan und die Blogger - Beginn einer wunderbaren Freundschaft.

Poetische Pilgerorte-Reisen ins mystische Mittelitalien. Erschienen im MM-Verlag.


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Samstag, 16. Oktober 2010

Wider den Moloch der Abtreibungsindustrie.

Alexandra Maria Linder hat in ihrem Buch "Geschäft Abtreibung" Zahlen genannt, die uns wohlmeinenden Gutmenschen (mich bis vor kurzem auch eingeschlossen), die wir Abtreibung aus reiner Menschenliebe gegenüber der "Extremsituation" einer Frau in einer ungewollten Schwangerschaft uneingeschränkt befürworten, wachrütteln sollten. Es geht doch schon lange nicht mehr um "Gewissensfreiheit" oder gar das "Menschenrecht" der Frau, über ihren Körper zu bestimmen. Es geht um ein mörderisches Kartell und um ein Milliardengeschäft. Wenn uns jemals eine überlegene außerirdische Zivilisation erobern wird und vor einen interstellaren Gerichtshof stellt, dann wird mit Sicherheit zur Sprache kommen, dass wir diese massenhaften physischen und psychischen Verheerungen an unseren Frauen und an ihren ungeboren Kindern zugelassen haben, damit sich eine mörderische Industrie daran fett mästen konnte, während wir uns damit beruhigten, Bier zu kaufen - jeder Kasten rettet angeblich ein Stück Regenwald - und gegen die Ausrottung des Juchtenkäfers auf die Straße zu gehen.
Hier ist der Trailer zum Dokumentarfilm "Blood Money" u.a. über die Machenschaften der "Menschenfreunde" von Planned Parenthood: "The film examines the history of abortion in America. From the inception of Planned Parenthood and the profitability of abortion clinics, to Roe v. Wade, to the denial of when life begins, the fight to save the lives of innocent babies, and the devastating effects it has had on the women that have exercised this "choice"."



Schönes, passendes Zitat dazu von Johannes:
>>Wie wird eine Gesellschaft enden, die den mehr als hundertausend Kindern, die jedes Jahr in diesem Land abgetrieben werden, keine Träne nachweint, und die vielmehr die wenigen, die ihre Trauer zeigen, beschimpft und drangsaliert? Die dafür mit unübersehbaren Massenaufmärschen um ein paar Dutzend Käfer barmt, sowie um den Baum, unseren Freund?<<

Damit es ganz klar ist: Frauen in solchen Situationen brauchen eine gute Beratung und unsere Hilfe und Unterstützung, nicht unser Urteil. Aber wir brauchen auch dringend eine Schärfung des Bewusstseins, was hier genau vor sich geht und was für üble Machenschaften sich dahinter verbergen. Und das sollten Frauen denn auch ganz genau wissen, BEVOR sie ihre Entscheidung treffen, damit dies auch wirklich ihre eigene Entscheidung sein kann.

Heute auch noch - ich bin in Spendierlaune -

einer meiner extrem raren Links auf Spiegel Online:

Kollege Matthias Matussek letztes Wochenende in Frankfurt auf der Buchmesse und in Rom.

Ab Minute 3:15 aufmerken.

Manche Meldungen muss man nur

nebeneinander stellen:

>>So erklärte ein Dozent aus Deutschland, dass an den staatlichen Universitäten seiner Heimat das Fach Byzantinistik inzwischen völlig abgeschafft worden sei. Der christliche Osten interessiert nicht mehr ... <<
Aus einem Artikel von Guido Horst in DT, eigentlich über die Nahostsynode.

>>Los geht es für die Studenten an den Zentren für islamische theologische Forschung [Tübingen und Münster] vermutlich schon ab dem Wintersemester 2011/2012. Sie können sich dort zum Religionspädagogen, Vorbeter für die Moschee oder auch zum Sozialarbeiter ausbilden lassen.<<
Anfang des Beitrags "Integrationspolitisches Signal. Islam-Zentren in Tübingen und Münster" auf domradio.

Pater Michael Lang: Pope Benedict and new orientations in liturgy.

[Da es einige Probleme gab, an den Text zu kommen, hier ist er. Pater Lang hat diese Rede auf dem Liturgischen Kongress Anfang September in Sri Lanka gehalten. Die lustig verstreuten Zahlen im Text sollen natürlich Fußnoten sein.]

1. The Liturgical Renewal of Pope Benedict

Millions of people throughout the world saw the present Pope for the first time ever at the funeral Mass of his predecessor John Paul II, at which he presided in his capacity as the Dean of the College of Cardinals. Those who watched this ceremony attentively could not fail to notice the dignity, recollection and genuine affection which he showed in fulfilling this tremendous responsibility. He had the whole world as his stage - literally - but there was not a trace of personal performance. Instead, he communicated something of the spirit of the sacred liturgy, which is an expression of the divine realities that are celebrated in the Church's solemn public worship. Cardinal Ratzinger showed himself a humble and faithful servant of the sacred liturgy at that occasion, and this made it so impressive.1

At this Mass, and at the many public Masses Benedict XVI has already celebrated as Pope, the first essential element of his liturgical "programme" (if we choose to use this word) is evident: setting an example for bishops, priests, deacons, and all the faithful. Pope Benedict seeks a profound renewal of the Church's liturgy above all through his own personal example. In this respect, he follows a long-standing tradition, because, throughout the centuries, Christians from all over the world have looked towards the Church of Rome as a model of the sacred liturgy, sacred music, and sacred art. The liturgical books of the Roman Church were adopted in the Catholic world, and Roman liturgical celebrations provided a model that was imitated in many local churches.

This happened, for instance, in the Carolingian Empire of eighth- and ninth-century Europe, when the early Roman liturgy entered into a fruitful contact and exchange with Germanic and Gallican traditions. It was also an important element of the sixteenth-century Catholic Reform, which had a worldwide impact and initiated the last period in history so far when the Catholic Church was able to shape culture: the Baroque.

The Pope is the first "liturgist" in the Church - not in the sense of a specialist theologian who has studied liturgy and claims expertise in this field, although Joseph Ratzinger's competence in these matters can hardly be doubted. Rather, he is a "liturgist" in the sense of which Saint Paul writes in his Letter to the Romans. The Holy Father commented on this important passage in his homily for the Solemnity of Saints Peter and Paul in 2008: St Paul... expressed the essential of his mission as well as the deepest reason for his desire to go to Rome in chapter 15 of the Letter to the Romans in an extraordinarily beautiful sentence. He knows he is called "to be a minister of Christ Jesus to the Gentiles in the priestly service of the Gospel of God, so that the offering of the Gentiles may be acceptable, sanctified by the Holy Spirit" (15: 16). In this verse alone does Paul use the word "hierourgein" - to administer as a priest - together with "leitourgos" - liturgy: he speaks of the cosmic liturgy in which the human world itself must become worship of God, an oblation in the Holy Spirit. When the world in all its parts has become a liturgy of God, when, in its reality, it has become adoration, then it will have reached its goal and will be safe and sound. This is the ultimate goal of St Paul's apostolic mission as well as of our own mission. The Lord calls us to this ministry. Let us pray at this time that he may help us to carry it out properly, to become true liturgists of Jesus Christ".2

2. The Hermeneutic of Continuity

Benedict XVI wants to emphasize the continuity of liturgical development and so provide an authoritative reading of the post-conciliar reform within the Tradition. It is his profound conviction that the Second Vatican Council must be interpreted in the context of the Church's 2000-year-old history of growth and development, and he explicitly rejects an interpretation of the Council documents as a rupture with the past and proposes a "hermeneutic of reform" or "hermeneutic of continuity". He proposed this reading for the first time in his epochal discourse to the Roman Curia of 22 December 2005, from which I would like to quote the most key passage: The problems in its implementation arose from the fact that two contrary hermeneutics came face to face and quarrelled with each other. One caused confusion, the other, silently but more and more visibly, bore and is bearing fruit.

On the one hand, there is an interpretation that I would call "a hermeneutic of discontinuity and rupture"; it has frequently availed itself of the sympathies of the mass media, and also one trend of modern theology. On the other, there is the "hermeneutic of reform", of renewal in the continuity of the one subject-Church which the Lord has given to us. She is a subject which increases in time and develops, yet always remaining the same, the one subject of the journeying People of God.3

This "hermeneutic of continuity" applies above all to the sacred liturgy. For the Holy Father, this also has a very practical dimension, which is obvious from his own liturgical celebrations, especially since the appointment of Mgr Guido Marini as Papal Master of Ceremonies in September 2007. This includes a number of visible elements, for instance, the wearing of the pontifical dalmatic underneath the chasuble, which expresses the fullness of the Episcopal office, the use of liturgical vestments that follow the classical Roman Baroque style, the characteristic pastoral staff of the popes (the so-called "ferula"), a form of the Pallium that emphasises the continuing tradition of the Church, the use of Cardinal-Deacons assisting the Pope and the chanting of the Gospel also in Greek at solemn occasions, and so on. I shall now comment briefly on a few elements of papal celebrations that are, in fact, intended to be imitated in celebrations of the Catholic liturgy throughout the world.

The Crucifix at the Centre of the Altar

If we want to understand the importance of placing the crucifix on the centre of the altar, we need to ask what the essence of the liturgy is. The Compendium of the Catechism of the Catholic Church provides the following answer : The liturgy is the celebration of the mystery of Christ and in particular his paschal mystery. Through the exercise of the priestly office of Jesus Christ, the liturgy manifests in signs and brings about the sanctification of humankind. The public worship which is due to God is offered by the Mystical Body of Christ, that is, by its head and by its members.4

This key passage takes up an important teaching, which is deeply rooted in the Church's Tradition and has been restated both in Pope Pius XII's encyclical Mediator Dei (1948) and of the Second Vatican Council's Constitution on the Sacred Liturgy Sacrosanctum Concilium (1963): Christ the Eternal High Priest and the Paschal Mystery of his Passion, Death and Resurrection are at the centre of the liturgical action of the Church.5 The Catechism of the Catholic Church also says: "The altar of the New Covenant is the Lord's Cross".6 For this reason, the Cross is intimately linked to the altar where the Holy Eucharist, the sacrifice of the New Covenant, is celebrated. For many centuries, the sign chosen by the Church to orient both mind and body during the liturgy has been the depiction of the Crucified Lord. Thus the cross is the proper focus of liturgical prayer. The centrality of the crucifix on the altar also reminds the faithful that the focus of attention in the Mass is never the priest celebrant, but Christ whose makes himself really, truly and substantially present under the consecrated species of bread and wine.

Communion Received on the Tongue and while Kneeling

The oldest practice of distributing Communion was, according to the early Fathers of the Church, to give Communion to the faithful in the palm of the right hand. However, already towards the end of the Patristic age, the practice of receiving Communion directly on the tongue became more widespread. In fact, virtually all the liturgical rites that can claim an apostolic origin have adopted Communion on the tongue. The reason for this preference is twofold: first, to minimize the dispersion and consequent profanation of Eucharistic fragments; secondly, and more importantly, the increasing devotion of the faithful to the Real Presence of Christ in the sacrament. In fact, even today the norm for receiving Holy Communion is on the tongue, although in many countries the Conferences of Bishops have received the permission of the Holy See that the Sacred Host may also be distributed in the hand of the communicant.7

Over the centuries, the Church has always sought to mark the moment of Holy Communion with the utmost dignity and sacredness. The Sacred Banquet, when Christ gives Himself in the Blessed Sacrament, requires external gestures that will help the faithful to become conscious of this great mystery. Among the signs of Eucharistic devotion, the Latin Church has established the custom to kneel while receiving the Sacred Host. A famous expression of Saint Augustine of Hippo, has been taken up by Benedict XVI in his Post-Synodical Apostolic Exhortation Sacramentum Caritatis: "no one eats that flesh without first adoring it; we should sin were we not to adore it".8 The Holy Father comment : In the Eucharist, the Son of God comes to meet us and desires to become one with us; eucharistic adoration is simply the natural consequence of the eucharistic celebration, which is itself the Church's supreme act of adoration. Receiving the Eucharist means adoring him whom we receive. Only in this way do we become one with him, and are given, as it were, a foretaste of the beauty of the heavenly liturgy.9

The posture of kneeling when receiving Holy Communion expresses and increases the inner attitude of adoration that is absolutely necessary when receiving Christ in the Holy Eucharist. Pope John Paul II wrote in his last encyclical Ecclesia de Eucharistia : By giving the Eucharist the prominence it deserves, and by being careful not to diminish any of its dimensions or demands, we show that we are truly conscious of the greatness of this gift. We are urged to do so by an uninterrupted tradition, which from the first centuries on has found the Christian community ever vigilant in guarding this "treasure". Inspired by love, the Church is anxious to hand on to future generations of Christians, without loss, her faith and teaching with regard to the mystery of the Eucharist. There can be no danger of excess in our care for this mystery, for "in this sacrament is recapitulated the whole mystery of our salvation".10 For these reaons and in keeping with the teachings of his venerated predecessor, Pope Benedict XVI has begun, on the solemnity of Corpus Christi in 2008, to distribute the Body of Christ to the faithful, kneeling and directly on the tongue.

The Use of the Latin Language

Latin was the exclusive language of the Roman Liturgy for many centuries: it has been in use for over sixteen centuries, that is to say, from the time when the official liturgical language of the Roman Church went from Greek to Latin. This process was completed in the late fourth century, in the pontificate of Saint Damasus (+384). The official liturgical books of the Roman Rite are still published in Latin today (editio typica) and then translated into the many languages of the world.

The Fathers of the Second Vatican Council Vatican granted a significant extension of the use of the vernacular in the Catholic liturgy, which had been used in some parts of the liturgy already before. The primary motive for this was to promote "fully conscious and active participation" of the people in the liturgy.': The relevant article of the Constitution on the Sacred Liturgy Sacrosanctum Concilium, no. 36, strikes a balance that was reached after some debate on the Council floor, asserting in the first paragraph that "the use of the Latin language is to be preserved in the Latin rite" (§1), and then, secondly, granting that the use of the vernacular may be extended, which "will apply in the first place to the readings and directives, and to some of the prayers and chants" (§2). Thirdly, "the competent territorial ecclesiastical authority", which ordinarily would be the Conference of Bishops, is to decide "whether, and to what extent, the vernacular language is to be used" (§3). Article 54 of Sacrosanctum Concilium specifies that in "Masses which are celebrated with the people, a suitable place may be allotted to their mother tongue. This is to apply in the first place to the readings and 'the common prayer', but also, as local conditions may warrant, to those parts which pertain to the people". At the same time, however, "steps should be taken so that the faithful may also be able to say or to sing together in Latin those parts of the Ordinary of the Mass which pertain to them".

It is obvious from the relevant articles of Sacrosanctum Concilium that the Fathers of Vatican II did not envisage a general and total replacement of Latin as the liturgical language of the Roman rite with the mother tongue. Even today, the Latin language still holds primacy of place as the liturigical language of the Roman Rite, although most celebrations are in fact held in the vernacular. Even after the liturgical reforms in the wake of the Second Vatican Council, Latin has remained the language of papal liturgies, above all in St Peter's Basilica in the Vatican where normally thousands of pilgrims from all over world gather together. More recently, Benedict XVI has extended the use of Latin in his celebrations as Supreme Pontiff: on his visits outside Rome, Latin is now commonly used for the chants of the Ordinary of the Mass and for the Eucharistic Prayer (that is, from the Preface to the Pater Noster). The reasons for this decision have already been stated by Pope John Paul II in his Apostolic Letter Dominicae cenae:

The Roman Church has special obligations towards Latin, the splendid language of ancient Rome, and she must manifest them whenever the occasion presents itself.12 Likewise, Benedict XVI has called for a greater use of of Latin in the liturgy, especially (but not only) during international gatherings: Speaking more generally, I ask that future priests, from their time in the seminary, receive the preparation needed to understand and to celebrate Mass in Latin, and also to use Latin texts and execute Gregorian chant; nor should we forget that the faithful can be taught to recite the more common prayers in Latin, and also to sing parts of the liturgy to Gregorian chant".13

3. A New Liturgical Movement

In his writings, Joseph Ratzinger has repeatedly spoken about the need for a "new liturgical movement" today. In order to understand better what the present Holy Father means by this, we need to reflect very briefly on the aims of the original Liturgical Movement, which became so influential in the life of the Church during the twentieth century.

The Liturgical Movement can claim as its father the restorer of Benedictine monasticism in France and founder of the Abbey of Solesmes, Dom Prosper Gueranger. In the first volume of his popular work, L 'Annee Liturgique, published in 1845, he appealed to his readers: "Open your hearts, children of the Catholic Church, and come and pray the prayer of your Mother".14 This was to be the essence of the Liturgical Movement: all the faithful should make their own the prayer of the Sacred Liturgy and thus have access to this unique spiritual treasure which was handed on throughout the centuries and enshrined in the official books of the Church.15

A significant moment in the history of the Liturgical Movement was St Pius X's Motu Proprio Tra le sollecitudini of 1903 on the restoration of church music. The fundamental principle of Tra le sollecitudini became the cornerstone of liturgical renewal in the twentieth century : It being our ardent desire to see the true Christian spirit restored in every respect and preserved by all the faithful, we deem it necessary to provide before everything else for the sanctity and dignity of the temple, in which the faithful assemble for the object of acquiring this spirit from its indispensable fount, which is the active participation in the holy mysteries and in the public and solemn prayer of the Church"}6 Why does Benedict XVI see the need for a new liturgical movement in the present moment? The answer to this question may be found in the publications of the Holy Father prior to his election to the See of Peter. In his memoirs, the then-Cardinal Ratzinger wrote: I am convinced that the crisis in the Church that we are experiencing is to a large extent due to the disintegration of the liturgy, which at times has even come to be conceived of etsi Deus non daretur: in that it is a matter of indifference whether or not God exists and whether or not He speaks to us and hears us".17 It is a fact that the Catholic liturgy is not in good shape today - not everywhere, not in every parish, but on balance and in every corner of the world. Benedict XVI is very clear about this in his Letter to the Bishops accompanying the Motu Proprio Summorum Pontificum of 7 July 2007, where, referring to the period immediately following Vatican II, he speaks of "deformations of the liturgy which were hard to bear", and then adds on a personal note: "I am speaking from experience, since I too lived through that period with all its hopes and its confusion. And I have seen how arbitrary deformations of the liturgy caused deep pain to individuals totally rooted in the faith of the Church".18 These words reflect the pastoral care of the Successor of Peter and need to be taken seriously. The present crisis is also reflected in the Instruction Redemptions Sacramentum, on the burning problem of liturgical abuses, issued by the Congregation for Divine Worship and the Discipline of the Sacraments on 25 March 2004.

In the above-quoted passage from his Memoirs, the then-Cardinal Ratzinger concludes that "this is why we need a new Liturgical Movement, which will call to life the real heritage of the Second Vatican Council",1 a claim he takes up again in his important book,The Spirit of the Liturgy, which he hopes will encourage "in a new way, something like a 'Liturgical Movement,' a movement toward the Liturgy and toward the right way of celebrating the Liturgy, inwardly and outwardly."20

What should be the nature of such a "new liturgical movement"? If it is to bring about an authentic renewal, it must first acknowledge that there is a crisis in the liturgical life of the (Latin) Church today and that infelicitous or even erroneous choices have been made in the implementation of Second Vatican Council's norms for a general reform of divine worship, especially the norm of Sacrosanctum Concilium, no. 23 that "there must be no innovations unless the good of the Church genuinely and certainly requires them; and care must be taken that any new forms adopted should in some way grow organically from forms already existing". Secondly, a "new liturgical movement" must be aware of certain ambiguities in the original movement that contributed to this predicament.

What is meant by the attribute "new" in calling for a "new liturgical movement"? Not another surge of human creativity, which is the cause for so many of the liturgical abuses experienced today. Rather, a "new liturgical movement" needs to recover the best elements of the Liturgical Movement, above all its keen awareness of the rite as the "condensed form of living Tradition", as Joseph Ratzinger wrote shortly before his elevation to the See of Peter: The "rite", that form of celebration and prayer which has ripened in the faith and the life of the Church, is a condensed form of living Tradition (...) and thus at the same time the fellowship of generations one with another becomes something we can experience, fellowship with the people who pray before us and after us. Thus the rite is something of benefit which is given to the Church, a living form of paradosis - the handing-on of Tradition.21

In concrete terms, what this means is to reconsider the process of the liturgical renewal desired by Sacrosanctum Concilium according to the hermeneutic of continuity in interpreting the Second Vatican Council, which the Holy Father proposed in his momentous discourse to the Roman Curia on 22 December 2005,22 This is significant also because it overcomes the tendency to "freeze" the present state of the post-conciliar reform in a way that would not do justice to the organic development of the Church's liturgy. An key instance of this hermeneutic of continuity has been provided by Benedict XVI himself in his Motu Proprio Summorum Pontificum by lifting previous restrictions on the use of the pre-conciliar liturgical books and making them the "extraordinary form" or "usus antiquior" of the one Roman Rite. In his Letter accompanying Summorum Pontificum the Holy Father explains his rationale for this: "In the history of the liturgy there is growth and progress, but no rupture. What earlier generations held as sacred, remains sacred and great for us too, and it cannot be all of a sudden entirely forbidden or even considered harmful. It behooves all of us to preserve the riches which have developed in the Church's faith and prayer, and to give them their proper place".23

Footnotes -

1 Cf. the apposite comments of A. Reid, "The Liturgical Reform of Benedict XVI", in N. J. Roy and J. E. Rutherford (eds.) Benedict XVI and the Sacred Liturgy: Proceedings of the First Fota International Liturgy Conference 2008 (Fota Liturgy Series), Dublin: Four Courts Press, 2010, pp. 156-180, at pp. 163-164
2 Benedict XVI, Homily for the Solemnity of Saints Peter and Paul (29 June 2008).
3 Benedict XVI, Christmas Address to the Members of the Roman Curia (22 December 2005).
4 Catechism of the Catholic Church: Compendium, no. 218.
5 Cf. St Thomas Aquinas, Summa Theologiae Ilia q.13 a.2.: "Totus autem ritus christianae religionis derivator a sacerdotio Christ?'.
6 Catechism of the Catholic Church, no. 1182, with reference to Hebrews 13:10.
7 Cf. General Instruction of the Roman Missal, no. 161.
8 St Augustine of Hippo, Enarrationes in Psalmos, 98.9.
9 Benedict XVI, Post-Synodical Apostolic Exhortation Sacramentum Caritatis (22 February 2007), no. 66.
10 John Paul II, Ecclesia de Eucharistia, no. 61. The final quote is from Saint Thomas Aquinas, Summa Theologiae, III, q. 83, a. 4c.
11 Second Vatican Council, Constitution on the Sacred Liturgy Sacrosanctum Concilium (4 December 1963), no. 14.
12 John Paul II, Apostolic Letter Dominicae cenae (24 February 1980), no. 10. b Benedict XVI, Sacramentum Caritatis, n. 62
14 Cited in C. Johnson, Prosper Gueranger (1805-1875): A Liturgical Theologian, Rome: Studia Anselmiana, 1984, p. 350. "Dilatez done vos cceurs, enfants de 1'Eglise catholique, et venez prier de la priere de votre Mere".
15 Cf. on the whole subject A. Reid, The Organic Development of the Liturgy: The Principles of Liturgical Reform and Their Relation to the Twentieth-Century Liturgical Movement Prior to the Second Vatican Council, San Francisco: Ignatius Press, second edition, 2005; O. M. Stamnestra, The Liturgical Reforms of the Second Vatican Council Considered in the Light of the Preceding Liturgical Movement, D.Phil, thesis, Oxford 2007.
16 St. Pius X, Motu Proprio Tra le sollecitudini (22 November 1903).
J. Ratzinger, Milestones: Memoirs 1927-1977, trans. E. Leiva-Merikakis, San Francisco: Ignatius Press, 1998, p. 148.
18 Benedict XVI, Letter to the Bishops that accompanies the Motu Proprio Summorum Pontificum (7 July 2007).
19 Ratzinger, Milestones, p. 148.
20 J. Ratzinger, The Spirit of the Liturgy, trans. J. Saward, San Francisco: Ignatius Press, 2000, pp. 8-9.
21 J. Ratzinger, "Preface", Reid, The Organic Development of the Liturg)>, pp. 9-13, at p. 11.
22 Benedict XVI, Address to the Members of the Roman Curia (22 December 2005); cf. also Sacramentum Caritatis, no. 3.
23 Benedict XVI, Letter to the Bishops.

Father Z. hat sich mittlerweile auch

mit der Herausforderung einer Offline-Neuevangelisierung des Internet durch die neue päpstliche Kommission befasst.

Sein Kommentar zur Aussage von EB Rino Fisichella, er habe keinen Computer mit Internetanschluss, steht in eckigen Klammern:

>>The head of the new pontifical council charged with evangelising cyberspace has said that his new office does not have an internet connection.[Imagine my surprise.]<<

[*kugeltsich* - das war jetzt mein Kommentar zu Father Z.s Kommentar.]

Auch wunderbar:

>>Sorry. I can’t help myself. You have to keep in mind that when it comes to Vatican and technology… well… in the Vatican they update their equipment ever 75 years, whether it needs it or not. It can take weeks to get a phone line installed.<<

Father Z. ist unbezahlbar.

cantare

sofort dachte ich an...
der bei dem großen Beben von 1915 in einer Kirche in...
Cassian (Gast) - 25. Aug, 07:41
hab an Dich vorhin gedacht,...
hab an Dich vorhin gedacht, als ich Nachrichten sah...
fbtde - 24. Aug, 22:38
Das Wetter...
... lässt wie jedes Jahr zu wünschen übrig. War auch...
Marco Gallina (Gast) - 11. Aug, 16:46
Lange nicht mehr hier...
doch freue ich mich sehr, daß es diesen Blog noch gibt....
Arminius (Gast) - 29. Jul, 20:23
Lebenszeichen
Ein Lebenszeichen für uns Besorgten wäre wirklich nett....
Theodred (Gast) - 21. Jul, 21:36

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